Search This Blog

Monday, May 23, 2011

Arah Tuju Kita

Melainkan kita hendak bermigrasi

Sabtu lepas, saya menghadiri satu majlis perkahwinan seorang kawan
di PJ Hilton.Sebenarnya anak perempuan sulung dia yang berumur 26 tahun yang berkahwin, dia bantu meraikan.

26 tahun yang dulu, kawan saya berkahwin dengan gadis pilihan-nya, seorang ahli farmasi dan memeluk agama Islam. Kawan saya pernah bercerita, ramai yang tidak memahami mengapa dia membuat pilihan sebegitu pada masa itu. Kawan saya lulusan jurusan perubatan daripada UM era 80-an malahan dapat biasiswa bawah tajaan negeri Pahang untuk belajar di UM. 

Malam tersebut, ketika dia berada di depan untuk berucap dan mengalu-alukan para hadirin, 
dia tampak lain dengan pakaian melayu, siap bersampin dan bersongkok. Mungkin ini kali pertama saya melihat dia berseragam sedemikian. Para tetamu yang semeja saya( bekas teman sekelas kawan di UM) rata-rata senyum melihat dia berpelikat. Dia tetap nampak sepet.

Dua daripada 4 anak dia adalah doktor juga, sporting- sporting juga. Siap keluar menyanyi untuk kakak sulung mereka yang ayu di pencak pelamin bersama suami.

Malam itu, apabila saya melemparkan pandangan saya mengelilingi dewan kahwin yang indah dihiasi, semacam ternampak ramai pasangan yang berkahwin campur yang telahpun menjangkau umur melebihi 50tahun; ada yang siap membawa produk cinta mereka sekali, ke majlis kahwin. Nampaknya zaman anak-anak muda telah bermula.

Kebanyakan jabatan kerajaan yang saya kerap kunjungi, semakin ramai anak muda memegang tampuk pentadbiran dan menjalankan urusan seharian. Perajurit lama kian mengundur diri setelah lama mengekang barisan hadapan, untuk ke belakang. Beginilah lumrah hidup.

Ketika saya meninggalkan dewan, saya terfikir, bagaimanakah Malaysia dalam masa 50 tahun daripada sekarang? kita telah pun berada di mercu kejayaan ataupun masih bergolak untuk meleraikan isu perkauman, agama dan kurang efisiensi yang masih pekat menyalut
kehidupan seharian kita.

Generasi Muda melanda ASEAN

No comments:

Post a Comment