Search This Blog

Thursday, May 5, 2011

1 Malaysia 1 Care, Kita sudah bersedia?


Negara kita semakin maju, ekonomi bertambah baik, jumlah pekerjaan yang di tawarkan di pasaran berlipat ganda, kadar kelahiran di negara kita juga meningkat. Persoalan politik, korupsi,kesesuaian pekerjaan yang di tawarkan dan penambahan warga asing kita ketepikan dahulu.

Kesihatan, Health Care, adalah sesuatu yang penting kepada kita, setiap orang akan jatuh sakit, persoalannya bila dan di mana. Lelaki yang telah berkeluarga pulak sibuk pikir mana nak cari wang lebih untuk beli lampin dan susu tepung, ini belum kira kos bersalin anak yang sebiji tu lagi.

Bagi yang pertengahan umur, di belenggu pulak dengan masalah darah tinggi, kencing manis dan masalah jantung, ini belum di ambil kira  penyakit kanser yang bermacam, dan komplikasi yang wujud daripada kencing manis, darah tinggi seperti hilang kaki dan stroke.

Bila sudah sampai ke penghujung jalan, sisa baki hidup, penyakit tua yang beraneka pulak meragam dan melanda.

Mampukah kerajaan kita terus menanggung kos perubatan untuk setiap rakyat sepanjang masa, daripada buaian ke pusara? Mungkin ramai yang tidak mengendahkan perkara ini, kerana buat masa kini, dengan berbekalkan RM1 boleh dapat macam2 ubat dan rawatan, RM 5 dapat pulak jumpa Doktor pakar di Hospital kerajaan.




Kerajaan kita sekarang sedang menimbangkan pelan untuk bermigrasi ke arah pengurangan tanggungjawab terhadap kos perubatan. Kelak hari individu yang berkemampuan perlu membayar insurans dan premium untuk terus menikmati rawatn perubatan yang sewajarnya, seperti sistem NHS di United Kingdom, Australia dan USA.

Bilakah migrasi ini akan berlaku?
2 tahun? 5 tahun lagi, mungkin? 10 tahun ia.

No comments:

Post a Comment