Search This Blog

Thursday, May 24, 2012

Zaman yang berbeda


Semalam saya sempat bangun awal, mungkin cuaca sejuk
di pergunungan Sapa yang tidak mengizinkan saya untuk,
tidur lebih lama. Tiada rezeki bila tiada teman untuk berbilek.

Jadi saya melangkah keluar ke veranda luar bilek dimana
ibubapa kepada kawan saya telahpun lama berada di luar
untuk menikmati udara nyaman dan kabus tebal yang menyelaputi
dan mengaburi pemandangan kami
dari masa ke masa.

Dalam cuaca yang sejok itu,sempat juga saya mencuba rokok tempatan( thang long)
 yang harganya
tak sampai 1 dolar Pakcik Sam. Rasanya kasar, tidak se-merdu
Dunhill ataupun Benson.

Setelah berborak-borak selama 15minit, saya
berpendapat; rata-rata ibubapa kita adalah golongan baby-boomers( lahir pasca
tahun 50-60an),satu generasi yang kuat bekerja,selalu meletakkan
kepentingan anak sendiri daripada kemewahan diri sendiri. Mereka  mengenal erti keperitan hidup dan jika boleh inginkan
yang terbaik untuk generasi yang seterus-nya.

JIka kita menyingkap lembaran sejarah,
ramai ibu-bapa kita berkawin pada pertengahan tahun 70-awal 80an,
dan seterusya menyumbang kepada keperluan bahan asas seperti
rumah-rumah, pekerjaan,apabila mereka mula berkeluarga, dan secara tidak langsung menyumbang kepada percambahan bandar baru seperti Subang dan
Shah-alam.

Masa untuk kitaran
keperluan bahan asas  terjadi sekali lagi. Ini berdasarkan
kepada golongan yang dilahirkan pada tahun 80-an yang kini telahpun
berada di antara lingkungan umur 25-30an. Ini jelas kelihatan melalui
'property bubble' yang tengah meledak kini.

Berbalik kepada ceriter di veranda, saya berpendapat,
generasi sekarang lebih menginginkan semua dengan segera dan NOW,
lebih bersifat individualistik dan sentiasa mementingkan,'what's in for ME',
Mungkin juga perubahan ekosistem sosial mengizinkan perkembangan yang sedemikian
untuk berlaku, seperti 'digital nomad', di mana seseorang tidak perlu lagi berpaut
kepada satu tempat untuk mencari nafkah harian.

Generasi orangtua kita berpegang kepada adat menyemut, tetapi generasi
muda kita lebih suka membelalang, sekarang.

No comments:

Post a Comment